torsdag 9 september 2010

HUR BLIR MAN EN LEDARE?

Jag håller med författarinnan Jessica Åman att ger du dig in på att utbilda hästar (amatör eller proffs) får du räkna med att allt kan hända, det finns ingen spikrak väg till toppen. Häst och ryttare måste matcha varandra på alla plan. Du ska hitta rätt tränare som kan guida dig fram mot målet, självklart måste du först ha ett mål om du vill bli bättre. Tålamod är ett ord du bör lägga på minnet, utan det kommer du aldrig att lyckas. -Marianne har du ett finger med här?

-Men jag vet inte om jag lever som jag lär.

Jag har funderat mycket på hur jag skall vara en bra ledare för min häst/hästar när vi jobbar & umgås. Då den sidan av mig inte är så väl utveklad, ha ha. Marianne min mentor i vår praktiska träning är tydlig och konsekvent i våra övningar men jag måste komplettera med att själv läsa på hela tiden och använda alla mina sinnen till att förstå.
 
Här skriver Sofia Johansson (Sofia är utbildad djurvårdare/instruktör och har gått en kurs på universitetet som handlar om djurens beteende och orsakerna till det, ”Etologi”. Vi har fått följa Sofias arbete med Acrobat genom ett sammandrag av hennes specialarbete, det här var den sista delen.) om ledarskap som beskrivs på ett lättsammt sätt.

När man ska skapa samförstånd med en häst bör det ske i en säker inhägnad plats. Hästen ska vara lös och man måste låta hästen ”tala” och lyssna på vad den säger....http://www.alltomhastar.se/artiklar/ovrigt/hastkommunikation-del-3/


Lite en sak i taget men lägger in Arbete i töm då det är tänk att jobba med det OXÅ HJÄLP ett schema på framtida mål hade inte varit dumt alls.
Nä nu skall jag iväg till pållarena.

22:26 Pip
Blev en härlig tur på Memeliz tillsammans med M & Loka. Det var längesedan jag red min "lilla" dam.

6 kommentarer:

  1. Ett schema för framtida mål är inte svårt att lägga upp.
    Det svåra är att hitta de små små delmålen för att kunna ta sig till huvudmålet. Det konstiga är att när man närmar sig huvudmålet har det plötsligt blivit ett delmål, då andra önskningar kommit över det.
    Va realist och tänk: vart ska jag, vad behövs? : Tid? : Träningsmetoder : Konsekvent handlande : Bygga på gamla invanda övningar med några nya... sluta i tid när det går bra.
    Vet inte mer just nu
    Kram från flams-trams i Linköping

    SvaraRadera
  2. Tack för det, ska nog prata mer om det när jag kommer till dig.
    Kram Kram

    SvaraRadera
  3. Sv: Klart att du kan ta länken, bara kul om fler ser hennes saker. Då kanske hon fortsätter och designar fler grejer :)

    SvaraRadera
  4. Jag bara älskar din blogg, du skriver om så intressanta saker.
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Tack själv för en härlig ridtur. Första men inte sista gången. Kram.

    SvaraRadera
  6. Tack Karolin för din gulliga kommentar, det är så trevligt när ni alla skriver en kommetar.

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad...