onsdag 19 januari 2011

HORSES 4 LIFE

Funderade på hur det här med hästintresset började, det var jag och min bästa barndomsvän Lotta som idag har ett eget stuteri, hittade ett stall i Arlöv där det fanns en massa islandshästar och dem fick man rida på hur man ville, en kvart för 15 kr. Jag blev förälskad i "ridskolans" svarta hingst Blackur naturligtvis.

När jag hade bokat honom första gången bultade mitt hjärta och i högtalarna hörde man
-Alla ston in Blackur ska ut. Konstigt att de släppte ut en liten tjej på 11 år men det blev en fantastisk dröm som gick i uppfyllelse.


I samma veva dansade jag klassisk balett och hade kommit in på Stadsteatern i Malmö blad 300 sökande, 3 stycken kom in de året och däribland var jag. Kom ihåg att balettfröken Barbra Grey ringde ett otal gånger och tjatade på min mor att jag skulle börja. Det skulle bli balett tre timmar om dagen efter skolan och ledig på söndagar. Men jag sa bara får jag inte rida ska jag inte dansa.

Och på den vägen blev det varken ridning eller balett.

Hästeriet tog jag upp många år senare och köpte min första häst på Sjöbo hästmarknad...

Minne blott från hästmarkandens tid, som tur är.

...en svart hingst naturligtvis, för fem tusen kronor utan papper, vilken lycka för den hästhandlaren. Winchester döpte jag han till och han var en god kamrat i många år tills jag av en anledning var tvungen att flytta till stan & lägenhet, han fick "plats" hos en godsägarinna som skulle rida runt på sina marker. Jag hoppas av hela mitt hjärta att han har/haft ett bra liv, då han slapp hästmarknadslivet där det ofta får åka runt på de olika marknaderna och om di inte blir sålda slutar sina dagar med att slaktas. Jag kom ihåg att "alla" hästmänniskor då frågade mig hur i hela friden jag kunde köpa häst på marknad. Nåväl det gick bra den gången och en finare häst fick man leta efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...