onsdag 30 november 2011

TREDJE RIDLEKTIONEN PÅ TINDRA.

Idag var det en stor överraskning när vi red vår tredje ridlektion, det var viljan hos Tindra att bjuda och tänka framåt med en positiv syn & arbetsvilja kommer man ju långt. Jag blir glad när jag rider för Jannicke hon är så duktig och drivande på rätt sätt. Jag som inte kan ett skvatt om "ridning" börjar redan förstå hur det "förhåller" sig tror jag.

Idag red Wille (den andra deltagaren i gruppen) och jag på ett spår som började med tre bommar på marken och ett litet  

...i trav över bommarna missade jag att hon längde sina steg så det blev ett par dunser på hennes stakars rygg, men vi kom igen och lyckades bättre på nästa varv när jag förstod hur det skulle vara. Andra gången över "hindrat" gjorde hon rätt, hmm förlåt jag gjorde rätt

Jannicke sa att det fick räcka för idag vilket jag tyckte var super då man själv glömmer sig och gärna vill "nöta" på. Unghästar tröttar fort och de behöver inte finslipa sina kunskaper utan bara klara av det och tycka det är roligt och bibehålla lekfullheten och villigheten så att inte arbetsviljan försvinner.
YYYIIHAA.




Halvhalt
Halvhalten lär man hästen genom att man vibrerar igrimskaftet under hästen haka och på så sätt få hästen att höja huvudet. Halvhalten har fyra steg:
1) hästen reser nacken,
2) hästen saktar ned,
3) hästen stannar och slutligen
4) hästen backar. Halvhalten flyttar hästens tyngdpunkt bakåt. Lär sig den unga
hästen redan nu att stanna på kommando genom atthöja nacken (vilket hästar gör naturligt när de rör sig fritt i t.ex. hagen) blir det mycket lättare att lära hästen det senare när man börjat rida. När hästen stannar genom att höja nacken lägger den också vikt på bakbenen, alltså början till samling.

Har fått kontakt med en väldigt trevlig kvinna som har Merents-häst fick bild av henne idag då hon var i Paris och red.

1 kommentar:

  1. Låter som det gick bra!:-) Kul att sin egen rida unghäst kan jag tänka mig? Jag får vänta till våren....
    Har inte hunnit vara inne och läst på senaste tiden, men av tidigare inlägg att dömma (som jag läst idag) verkar du varit tvungen att ta svåra och jättejobbiga beslut...måste vara jätte, jättejobbigt! Och du har förmodligen gjort allt du kunnat, men förstår att man tänker/undrar/grubblar så ändå! Stor kram till dig!

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad...