söndag 19 februari 2012

TÖMKÖRNNG FÖR LRKK I BOSSES RIDHUS

Idag söndag var det nästan lite vårkänslor i luften all snö har nästan töat bort och det är mjukt i marken igen, skönt.



I lördags var vi och tränade, alltid lika trevligt att träffa likasinnade, tänker då framför allt på hästfolk intresserade av att köra häst. Nancy som äger Lille man dök upp på morgonen för att lämna tömmar och bett till Lille man så att Emma grannes tös kunde följa med på sin första tömkörningskurs.




Vi var 5 ekipage och jag inser ju mer jag tränar ju mer förstår jag hur lite jag kan. Men det är ju just därför man behöver åka iväg och få hjälp. Tindra var väldigt ofokuserad och hade väl mest koll på Lille man.

Vi tränade serpentiner som stod i en fyrkant mitt i ridhuset. Vid varje hörn ville hon vända ut rumpan men skam den som ger sig. Kände på henne och hon var svettig trots att allt genomfördes i skritt så det var ett ansträngande träningspass för henne plus att jag kände/såg att hon fick tänka till hela tiden, nyttigt.

Idag söndag blev det träning med "L:et att backa in och det gick som en dans sedan blev det promenad med att gå sakta halt och ökad skritt och hon lussnade som hon inte gjort annat

På lördag den 25/2 kommer Christina Eghall som är tränare/lärare på Flyinge.
Tömkörningen följer utbildningsskalan, lösgjordhet, takt, rakriktning, schwung och samling.

Även den 24 mars och 14 april 2012


Christina Eghall
Gymnasielärare
Ansvarig för gymnasiestallet på Flyinge
046-64926










 




Christina har lärt framförallt av Göran Lindstrand och Bo Jenå och hon kommer till Bosse ridhus några gånger framöver nu i vår och hjälper oss att träna och bli duktigare i vår hantering med häst.


Det ska bli spännande.

1 kommentar:

Skriv gärna en rad...