torsdag 6 september 2012

ETT EVIGT HUGGANDE. KVISTANDE OCH KLYVANDE.

Hej igen!



Hoppas er sommar varit lika skön som min att delvis kunnat njuta i hängmattan.

Har fått tag på skog på tre ställen så det är bara att kämpa på för att slippa betala dyra elräkningar till elbolagen.



Ett evigt fällande, sågande, kvistning och klyvning av ved har den senaste tiden tagit all min ork och tid försöker få hem en massa kubik ved innan vintern. Det har innefattat att jag är med motorsåg och lär mig fälla träd, kvista osv. även serva den och slipa kedjan.

Ibörjan hade jag stor respekt för motorsågen men nu går det bättre, gäller ju att ha all skyddsutrystning och fortsatt respekt för de lilla odjuret. Men känner nu efter ca en månad i skogen att musklerna kommer sakta men säkert för den är tung skall jag lova ca 6 kg, när jag inte är van.

Trodde i min enfald att det skulle bli en diamantring och så blev det en motorsåg hmm.

Nåja det var en rolig och lite udda precent som jag har nytta av.



 
 
Solan är hemkommen och nyverkad, Tindra går snart in på 90 dagars dräktighet som är så spännande.

Så här bör det se ut storleksmässigt vid tre månaders ålder.

Foto Lennart Nilsson dag 85.


Den största orsaken till det stora spannet i antal dagar ett sto går dräktigt har visat sig vara stoet själv dvs vissa ston tenderar att gå dräktiga länge och andra brukar föla tidigt. Det finns en ärftlig faktor inblandad vilket betyder att man, om man skulle vilja, skulle kunna avla på dräktighetslängd och få en liten förändring.
En annan sak som har påvisats i studie efter studie är att dräktighetslängden påverkas av i vilken månad stoet betäcks. Ju senare betäckning desto kortare dräktighet. Detta är troligen en anpassning till att högdräktighet och digivningsperiod ska infalla under den tid på året då det finns bäst tillgång på bete.


http://forskning.equinfo.se/#post33

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...