onsdag 9 oktober 2013

MILDA MAKTERS FAR BONZO UTTAGEN TILL ÅRETS KALLBLOD

Det blev ett ganska lätt val av hingst till mitt nordsvenska sto Tindra.
Jag har kickade runt lite under åren och mitt första val var igentligen Ynar som tyvärr gick bort samma år jag skulle betäcka.



Gillar den lätta typen och lite högrest, Ynar fick även härliga och underbara hästen Frost efter sig.

 
***************

Nästa val var verkligen lätt när jag hittade BONZO
 
Hingsten Bonzo 2011 tilltalade mig direkt,
Årgångsetta som både tre och fyra åring.
 
Exteriör: Harmonisk, långlinjerad hingst av utmärkt rastyp. Mycket vackert huvud, välformad hals, bra överlinje. Nöjaktigt korrekt, något korta kotor bak, Taktmässig skritt, stundtals något överilad. Excellent trav, bogfri och luftig. Poäng: 997810 = 43.
Körprov/Körbarhetsintyg: 88988= 41.
 
Bonzo 2011... Värdig deltagare i årets kallblod 2013! Visad av Martin Larsson, ägare Peter och Kristina Ström i från Skåne.



Bonzo är efter Bronson 1944 A-prem. U.Petra 22979 Elite prem.

 
efter Bronson 1944
 
 
 
Och moren till Bonzo är Petra 22979 Elitpremierad och Petra är det högst bedömda nordsvenskastoet med 47 poäng av 50 möjliga.
 
 
Petra är även mor till godkända hingsten Vimmel 1974 45 poäng.
Omdöme vid avelsvärdering: 2007
Harmonisk maskulin hingst av excellent rastyp, långa linjer. Uttrycksfullt huvud, välformad hals, utmärkt sida, stark överlinje. Rättställd harmoniskt benad. Taktmässig skritt med god mekanik. Energisk trav.
Exteriör: 10-10-8-9-8=45 p
Bruksprov: 9-8-10-8-9=44 p
 
Ja efter lite letande på stammar känns de oerhört bra med linjerna bakåt, vi får se vad de månda bliva av lilla Milda Makter ...

 
 
 

 
 
Nästa runda blir från modersidan Docka och Rapid föräldrar till Tindra..


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...