fredag 30 oktober 2015

BEHANDLAR VI HÄSTARNA HÄSTVÄNLIGT?



I en värld full av tänkande kring hästar där vi alla eller dock en del har en relation till hästen, men hur kommunicerar vi.
Hämtar vi hästen i hagen och tränar eller håller ni den sällskap emellanåt utan att göra något speciellt?



Man kommer förmodligen om man vill lära känna sin häst och ompröva sina värderingar om hästen om man öppnar sitt sinne för varje personlig häst.

Okunnighet har ett högt pris även om hästen många gånger är förlåtande.

Hur mycket tar vi egentligen hänsyn till hästarnas förutsättningar överhuvud taget, i alla sammanhang?



Inte bara som sportredskap och hobbydjur.
Många idag håller hästar uteslutande för nöjes skull och för olika sportändamål. Det flesta människor tar bra hand om sina hästar men vad innebär det vet ni det?

Innan man ger sig in i diskussionen om hästars välbefinnande, kan det vara på sin plats att reda ut vad begreppet välbefinnande är.



Här kan ju många olika uppfattningar råda. För mig är välbefinnande  hos hästen glädje och harmoni mellan hästen och mig så långt som jag tror.


Samspelet mellan oss:
Personligheten hos en varelse är inget statiskt tillstånd, det är i stället ett slags löpande samspel, en oavbruten dans av kommunikation mellan individerna.



Välbefinnandet och de signaler som både vi människor och hästen sänder ut är ju en ordlös kommunikation och för hästens del avgörande hur bra hästen mår tror jag.
Så då är det ju viktigt att vi vet så mycket som möjligt om hästens naturliga beteende.



Att förstå hästens exteriör påverkar inte bara den fysiskt utan också dennas känslomässiga och mentala balans.Som när vi "missförstår" en häst och misstolkar dennas personlighet så ger vi egentligen hästen en falsk identitet, elak, ostadig osv.
Hästen kanske inte ens passar till de vi vill göra eller är lämpad för just den ridsportsgrenen.

SÅ HUR SKALL JAG NU FÖRSTÅ MIN HÄST?



Jag vet som liten att jag uppfattade hästar som magiska och det har tagit mig många år att försöka förstå vad som händer i hästens huvud.
Det har min kära make visat mig som aldrig ens läst en hästbok men umgåtts med många olika sorters djur som barn....
Det är inget som går att beskriva med ord utan man måste känna det och jag är en liten liten bit på väg.



Nu tävlar inte ja så jag har inte krav på teknik eller prestation (förutom vid premiering, fniss)
Hästen blir lätt ett redskap som skall bemästras och man ser inte hästen som en levande vän.
Nu har jag förmånen att ha en Nordsvensk och jag vet att många av oss som har denna fina häst har den som en arbetskompis, men tyvärr tror jag att många idag har sin häst som ett redskap, hoppas jag har fel.




Fortsättning följer....










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...