torsdag 22 september 2016

VERKAD FÖR FÖRSTA GÅNGEN

Den 13 september verkades "Milde Tinzo" för första gången och mor Tindra var naturligtvis med och även hon verkad hon hos Hovslagsmästare John Lehtinen och Elenore i Lövestad.


Bild lånad från https://www.facebook.com/MasterJohnsHovslageri/?fref=ts


Det gick över förväntan då jag tyvärr inte tränat att lyfta hovarna på han mer än några gånger, då han varit blyg och reserverad fram tills vi skulle till hovis. På sista hoven tyckte han att det var nog men som den fina hovslagarmästare John är så togs det med ro till slut.
Benställningen var bra endast lite rak i höger fram. Varken in eller uttåttåad men det får framtiden utvisa.

Även transporten gick han på för första gången alldeles själv då vi skulle åka från hovis.

Jag hade tränat att han skulle komma till mig endast en vecka innan genom att varje morgon innan jobb åka till betet och bjuda på äpple.

Något som föll i god jord.

Nu 9 dagar senare så kommer han fram och vill ha äpple och tillåter att bli klappad på.

Han har ett fint sätt och har varken använt bakdelen eller framhovar då han känner sig trängd någonsin.

Nafsa försöker han men då får han en knäpp på nosen och inser att det är bättre att slicka på handen.

Liten snart 5 månader och ser nästan ut som en vuxen häst dock lite överväxt i bakrumpan naturligtvis.



Har även tillbringat 4 underbara dagar hos min vän Anna Kind som jag köpt "Milde Tinzos" mor av, fina Tindra 23611.

Tindra 23611 

Vi hade 4 underbara fullspäckade dagar där vi började med att bygga precisionsbana på fältet och jag fick prova Docka Tindras mor. Det var härligt att få köra en så väl skolad häst. Sedan skulle loksele smörjas och utedasset tömmas men där gick gränsen... Nja jag hjälpte till lite då...


Anna Kind med Docka, hennes träning har verkligen burit frukt.


På kvällen lagade jag mat och vi fick besök av Annas väninna Eva Rudbratt och det blev lite väl sent och "lite" vin... Som tur var hade vi en hästledig dag kommande morgon i solen tecken, underbara september detta året, helt otroligt.

Nästkommande dag rekade jag och Anna vägen för hennes bröllopskörning, inte hennes men väl för kunds räkning, var på stan på Bondens marknad för att sedan ta "några öl" och umgicks med jag vet inte vem, men trevlig var det.

Trädgårdsföreningen i Linköping.


På söndag var vi på Hästival och visade upp våra fin nordsvenska ras. Var trevligt att tala med de FB-vänner man inte träffat som har nordisar.







Tack Anna för en supertrevlig helg... som vanligt.

Den här bilden var jag bara tvungen att lägga upp trots att den inte tillhörde våran helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...