lördag 6 mars 2010

TANKAR KRING FRAMTIDEN


En fråga till er som läser här på sidan,


Vad driver er framåt just nu?


Vore trevligt att höra era åsikter, så skall jag berätta om mina lite senare.
Solen och ljuset återvänder så sakterligen och vissa saker faller på plats.

Nu vill jag få en försmak på våren eller hur?


                                                  Fotograf Sonja Cygnel


Och så en liten reflektion med humor på hur vi människor kan vara.

Att få folk att sluta prata av Nasreddin Hodja

En dag begav sig Nasreddin Hodja och hans son ut på en resa.

Hodja föredrog att låta sin son rida på åsnan, medan han själv gick.

Längst vägen mötte de folk som sa:

-Titta på den friska unga pojken på åsnan! Dagens ungdom!

De har ingen respekt för äldre. Han rider och låter sin stackars far gå!

Orden fick pojken att skämmas och han bad fadern att rida, medan han skulle gå. Då klättrade Hodja upp på åsneryggen och pojken gick vid sidan. Snart mötte de en annan grupp.

-Titta där! Den stackars lilla pojken får gå medan fadern rider, utbrast de Nu lyfte Hodja upp sonen framför sig på åsnan. Strax mötte de en annan grupp, som sa:

-Titta på den stackars åsnan! Den får bära två personer.

Hodja sa till sin son:

-Det bästa är nog om vi båda går. Då kan ingen klaga.

Därpå fortsatte de sin färd till fots. Åter mötte de folk som sa:

-Titta på de där dårarna! Båda två går i den heta solen och ingen av dem rider på åsnan.

Upprörd lyfte Hodja upp åsnan på sina axlar och sa till sonen:

-Kom, om vi inte gör så här kommer folk aldrig att sluta prata.
                                                                  


3 kommentarer:

  1. Godmorgon! Mina hästar driver mig framåt, men det borde kanske vara tvärtom ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Just nu är det mycket som driver mig framåt.
    Först och främst den kommande våren, lukter, dofter, värme och växtligheter samt den väntade fölisen då.
    KM och DM, Bröllopskörningar, Semester, Alla flirter under dessa underbara månader, Att få träffa nya/gamla/nära och kära vänner, Visa hästar på premieringar, koppla av, dricka rosévin med nya och gamla bekantskaper eller bara få koppla av en dag med en bra bok...
    Jag får så mycket energi när solen kommer fram men har lärt mig konsten att bara vara oxå...Inte lätt men svårt.

    SvaraRadera
  3. Tack för era roliga och fina svar, ja jag längtar till påsk jag, tänkte ha en prylmarknad eftersom här kommer så fruktansvärt mycket folk under konstveckan här i Skåne från annorstädes och häromkring.
    Skall bli spännande så Tindra får ta hand om sig själv till på fredag i alla fall, å andra sidan så har hon så många vänner där hon går på utedriften. So long.

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad...