torsdag 15 april 2010

SLÄPAN ÅKTE RUNDOR

Igår hände det för första gången, en reaktion från Tindra i utbildningen inkörning. Vi började med att sätta på draglinor och ledde (ingen tömkörning) henne fram och tillbaka i paddocken vilket var ok. Sedan tog Marianne fram vagnen och Tindra fick gå över skaklarna, inget konstigt. Jag hoppade in mellan skaklarna och lekte häst med Tindra i grimskaft till höger om mig och vagnen, galopp galopp.
Sedan var det dags för släpan, vi gick runt i paddocken, snett igenom och lite runt åt höger och vänster, då sa jag till Marianne att fotografera ekipaget, oss då. Klick klick och sedan var det en häst som tittade bak och ”upptäckte” släpan och vips så var den jättefarlig och ville inte försvinna hur fort hon än sprang så förföljde den henne.
Det enda jag tänkte var att inte släppa henne, fick lugnat henne så hon stannade och spännde loss släpan, snackade en stund och sedan på med släpan igen och dra ca 10 meter. För att få ett positivt avslut.
Idag har hon fått vila då hon fortfarande hostar och nyser, tycker det har ”varat” länge nu få se vad proverna visar hos vet. Memeliz var lite halt idag Emma tittade på strålen och tog bort en bit.

Bilden tagen av hovfotograf Henry von Platen

Så inte har vi legat på latsidan. Körde supersöta Fia-lotta en halvtimma, ute på gräset jättekul.
Där Marianne läxade upp min körning som var under all kritik. Ha ha jag har nog inte kört häst i 20 år jag har åkt häst.
Jag sa -Här sitter vi två käringar i häst och vagn och Marianne sa -Och förverkligar våra tonårstjejdrömmar, sedan skrattade vi hjärtligt åt varandra, vi har nu startat våran klubb som ska heta ponnyklubben fast namnet får vi klura på ett tag till, får väl se om vi får några prospects eller hang around som det så fint heter. Ryggemblemet tål också att tänka på...
Trevlig avslutning på hästdagen var att vi gjorde iordning hagarna där mina pållar ska gå i sommar, sååå härliga marker, inte långt från Emma på Gammlegård där de går nu.
Och sist men inte minst fick jag sms att Docka är på G att föla sååå spännande.
Snipp Snapp Slut

så var denna dagen slut.

1 kommentar:

  1. Tack själv för igår! Det var en toppendag, jag var så nöjd och trött sen så jag orkade inte rida Loka, det blev bara pyssel. Nu har jag tagit fram "Bok om Körning" som du ska få låna så att jag inte lär dig några tokigheter som jag själv hittat på ;.) Du är redan så duktig med all din erfarenhet så du kan suga i dig teorin i ett nafs. Bara några få detaljer som ska till ju om man vill typ göra körprov. I boken finns ett kapitel om tandemkörning, det får vi testa ha ha ha ha.Hälsningar från halva ponnyklubben.

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad...