söndag 16 maj 2010

TÖMKÖRNING HOS BO

Igår ringde Peter från "sajten" FNH Dalarna och frågade om han fick komma och kika på våra nordisar då han var i Skåne. Så idag for Peter och jag till Marianne, hon skulle precis tömköra Loka. Jag hämtade Tindra och vi utbytte trevlig info inne i stallet som hur jag kunde bära lokselen, som borde vara den naturligaste saken i världen, men tydligen inte för mig, om jag står på hästens högra sida så tar jag min vänstar hand och sticker in den under lokan och däckeln och så upp på vänster axel med lokselen. Ha ha ha.

Vi fixade även till en nosrem av en käkrem för att få lite mer tryck mot nosryggen och att inte bettet/bettringen ska glida in i munnen, även om jag inte tycker att det behövs för tillfället även om det sitter väldigt löst på henne. Idag bytte vi även till rakt bett som jag fick låna av M.




Vi gick ut till paddocken och Peter testade Tindra en liten stund på de sättet han körde i skogen, först fattade hon ingen ting sedan trillade poletten ner.  Blev en fika ute i det fina duggregnet och Peter berättade att han varit med när de gjorde filmen Arn.

Halv tre bar det iväg till Tindras tömkörningsträning hos Bo och hans gulliga fru de är alltid så vänliga och speciellt idag då jag hade glömt min plånbok :-)

Fotograf:  Marianne Kilåker

Selade & tränsade på henne inne i ridhuset och sedan tömkörde jag mellan konerna, Bo tog tömmarna när han hade satt på bommarna (skaklarna) men frågade om jag ville, nej nej sa jag kör du. Jag var rädd att hon skulle göra några konster. Det kom inte någon reaktion direkt, men bommarna är lite lite läskiga tycker hon, efter ett tag slappnade hon av och frustade.

Hon är så duktig, det är nästan för bra, men det är bara att glädjas. Bo gav mig tömmarna och jag gjorde några halter, spännde från bommarna och Bo sa att det är jätteviktigt att hon får stå kvar en liten stund vilket hon gjorde för det är ju inte roligt att ha en häst som snabbt skall ur skaklarna då kan ni tänka själva vad som kan hända.

Tog ett par varv till, spände för bomarna och slutade då hon var fin och avslappnad i sin uppgift. Tack snälla Bo för din fina, lugna hantering av min häst och ditt sätt att fortskrida framåt så inte Tindra tröttnar.

Vi tackade Peter för besöket av denna dagen och fortsatte till Tures hingstbete, då han hade gått över bäcken och inte hittade tillbaka till de andra hingstarna läs mer om detta på Mariannes sida.

Två samtal till när jag kom hem, vad pratade vi om? Jo häst...får nog gå och ta hand om Henry nu

En bild på Helge












Fotograf Henry Von Platen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...