lördag 23 oktober 2010

POTATISEN GRÄVDES UPP

Ja då var det dax att plocka upp potatisen ur marken, bättre sent än aldrig, fina röda potatisar som skall avnjutas imorgon tillsammans med något gott. Äpplena ligger kvar på marken, har inte hunnit kratta upp dem ännu och nu är det inte många äpplen kvar i trädet. Skönt!


Ja det är ju trevligt att någon ställer sig framför vagn frivilligt och till och med nästan står och sover.
21-åriga Memeliz vill kanske säga mig något?
 -Du matte när ska vi ut och köra vagn, jag är redo.

Vackra flicka som varit med mig så många år, börjar bli grå i pannan.

Mor till Memelis 25-åriga Solomita smaskar i sig dagens skörd av äpplen.
Undrar hur det gick för Marianne som troget ställer upp som funktionär vid olika tävlingtillfällen trots förkylning och ruggit väder, hoppas hon överlevt dagen. Marianne och jag kall diskutera Tindras hemkommst till mina andra två flickor, snuttan kommer att sakna sitt sommarkollo med alla fina vänner hon haft där i sommar.

Sist men definitivt inte minst, vindskyddets plinthåll är snart klara, två kvar.
Uträkning av plinthålen med hjälp av pytagoras sats för att få det vinkelrätt.



Pythagoras sats innebär att i en rätvinklig triangel så är summan av kateternas kvadrater lika med hypotenusans kvadrat. Uttryckt i variabler innebär det detta:
LaTex: a^2+b^2=c^2 
där a och b är katetlängderna och c hypotenusans längd. Detta är sant i alla rätvinkliga trianglar.
Omvänt är alla trianglar som uppfyller Pythagoras sats rätvinkliga.

PUST tur jag fick hjälp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...