söndag 2 januari 2011

EN GIVANDE TÖMKÖRNINGSDAG

En bra dag med tömkörning både hos M och mig. Det var väldigt halt på gatorna i dag men Tindra skötte sig bra utom i början då hon inte ville bjuda fram, kan ha berott på halkan. Men när vi väl kommer ut i djupsnön älskar hon att bjuda framåt och är inte rädd att pulsa i en meter hög snö då jobbar hon fint. De "fel" som uppstår beror endast på mig och min kommunikation till henne. Men vi kämpar på. Funderar på hur jag ska lägga upp träningen och fick goa tips av M.

Så därför är det bara att ge sig ut i djupsnön och träna, för det vet jag att hon gillar. Att arbeta med hennes starka sidor och därmed bygga upp hennes självförtroende och lägga en grund för att sedan  bygga vidare på. Genom att låta henne utföra arbete som hon känner sig tillfreds med, genom att tänka så borde jag ju få henne att känna sig avspänd och säker på sig själv och sedan gå vidare till succesivt svårare övningar och gradvis öka hennes förmåga och förståelse.

Så idag har jag insett att fokusera på hennes starka sida under träningspasset vilket innebär att hon gör bra ifrån sig när jag begär något och blir då villig att reagera positivt på nya utmaningar.

Jag känner ju även att det är lätt hänt att betona sina egna behov istället för Tindras vad som ska presteras från just mig själv, jag tappar fokus och trsslar in mig och då gör tindra det med.

Lite reprisbilder från i sommras och därifrån har jag backat i träningen då jag kände att jag gick för fort fram och inte hade någon direkt kontinutet i just inkörningsträningen. Det gäller att ha en positiv inställning och att inte krågla till kommunikationen och just enkelheten är grundläggande, att hitta det vi båda tycker är roligt.

Får väl passa på att njuta från i sommras...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...