tisdag 8 mars 2011

BETEENDESTÖRNINGAR HOS HÄST

Jag har varit lyckligt lottad under mina 26 år som "hästägare", eller jag kanske hellre skulle vilja kalla mig att ha förmånen att få vara vän med de individer som är hos mig, att ingen av dem någonsin har haft olater eller beteendestörningar. Inte vet jag om det beror på att de gått på lösdrift nästan hela sitt liv och fått leva ett naturligt hästliv. -Just nu blir det väldigt mycket läsa på och faktakunskap och lite personliga inlägg.



   Men funderade lite på det och Googlade, Google is like the brain I never got.. jag googlar allt! Men läser också mellan raderna vilket jag hoppas att de som läser på denna sida också gör det.




Den första skriftliga
dokumentationen om stereotypa beteenden hos häst är från 1696.
Stereotypier hos häst är ofta förknippat med frustrationen över att
inte få utföra det ätbeteende som de är starkt motiverade att utföra.
Uppstallade hästar som har fri tillgång till grovfoder och som kan
ha sociala interaktioner med andra hästar spenderar cirka 47% av
sin vakna tid med att äta. Risken för stereotypier  (Livskvalitet – en subjektiv bedömning ) ökar om man
utfodrar hästar med för lite grovfoder.

Fem Friheterna för Djurvälfärd:
  1. Frihet från hunger och törst genom tillgång till färskt vatten och en diet som upprätthåller fullständig hälsa och kraft.
  2. Frihet från obehag genom att ordna med en lämplig miljö som inkluderar skydd och en komfortabel viloplats.
  3. Frihet från smärta, skada och sjukdom genom förhindrande av detta eller snabb diagnos och behandling.
  4. Frihet att utföra naturligt beteende genom att tillgodose djurets behov av tillräckligt utrymme, rätt resurser och sällskap av djurets eget slag.
  5. Frihet från rädsla och oro genom att säkra förutsättningar och behandlingar som undviker mentalt lidande.

Vi människor har ju säkert en hel del av beteendestörningar som vi antingen vet om eller är omedvetna om och jag som är sååå morgontrött (förvisso kanske inte en beteendestörning) ska försöka tänka positivt när jag vaknar och säga till mig själv:
-Gå upp nu sötnos!

Eller önska att Tingeling kom till mig och sa:

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...