söndag 10 april 2011

EN LÅNG HÄSTDAG - ENSAM MED HÄSTARNA

Idag ringde jag runt för att kunna få hjälp för att spänna för Tindra men ingen hade tid...snyft ville inte göra det själv nu i början av inkörningen.




Så jag började med att ta Memeliz på en promenad upp i skogen, hon förvånade mig då hon annars brukar bli skogstokig om hon lämnar de andra. Vi tog på gimman och döm av min förvåning att hon gick som ett ljus, sa jag saaaakta så gick hon sakta. Jag aldrig gjort särskilt mycket med henne tyvärr men nu får det bli andra bullar av. Givetvis är hon riden och varit på tävligar samt körd.

Sedan var det dax för en tur med Solomita vi körde hem till Maggan en gammal arbetskamrat till mig men hon var inte hemma. Där fick jag reda på att han hade ett par finlokselar, vagn och släde får köra upp och titta en dag.

Sedan var det Tindras tur fick hjälp med annspänningen och jag beslutade mig för att köra iväg själv med henne. Utmanarens mästare som jag är tog vi en runda som vi inte gått innan men någon gång skall vara den första. Vagnen har hon inget som helst problem med att den "sitter" där.

Vingligt gick det och tyckte hon låg i högertömmen. Vi körde till och med av vägen en gång då vi körde förbi ett grisstall. Så det var bara att kliva av och leda henne förbi och som alltid trygg med att jag finns där. Vidare så blev det en helomvändning med vagnen men vi provade igen och då gick det bra att köraförbi vad de nu månde varar hon blev rädd för. Turen tog ca 45 min och i det stora hela skötte hon sig bra.

Vi tog de första galoppsprången idag okså med vagnen då tre stora  hundar kom springades mot en grind, då hade jag tillgodo att jag pratar så mycket med henne och sa håååååååå sakta och så saktade hon ner.

Ja en spännande dag med att ge sig ut själv på en första långtur, lite stolt är jag trots allt.

Lägga huvudet på sne:

Lilla treåringen för vagn det var en utmaning att filma och köra sammtidigt.

3 kommentarer:

  1. Kul att det gick så bra ändå :)
    Modigt av dig att ge dig ut ensam.

    Odessa är inkörd och travtränad, men jag har aldrig kört henne. Vet inte om jag skulle våga, har bara kört shettis innan och det är jätte roligt :)

    SvaraRadera
  2. Tack för hjälpen med tips :) Jag ska tänka på det ikväll.
    Jag hoppas att det kommer att kännas bra, annars så lägger jag nog ner medryttar grejen. Det jobbigaste blir nog det att någon annan ska rida och sköta ens häst.. åå jag vet inte om jag är redo för en till person :)
    Jaja, jag ska iaf ge henne en chans och klickar det så är det ju kanon.

    SvaraRadera

Skriv gärna en rad...