torsdag 12 maj 2011

VAD ÄR IGENTLIGEN EN HÄST - ELLER VEM ÄR VI

Det är ju som Marianne säger det finns inget rätt eller fel, det finns däremot olika sätt. Det gäller ju att hitta sitt eget sätt utifrån sina egna förutsättningar. Hur jag skall börja denna tanke för att hitta en röd tråd genom hela resonemanget kommer att bli svårt, mina tankar far hit och dit...

Igår när jag cyklad hem med Tindra så tänkte jag att det är ju svårt att skapa en relation när man bara umgås ca en timme per dag.
Så med tanke på hur lite tid per dygn vi tillbringar med våra kära hästar, hur ska vi då förtjäna ledarskapet genom att visa att vi är trygga, det är ju knappt möjligt.
Men kanske kan vi vinna hästens respekt och tillit. Eftersom trygghet är Tindras största behov så kan jag ju inte lära henne att inte bli rädd men jag kanske kan lära henne att hantera sin rädsla.

Idag var jag superklumpig, cykeln trillade men hon stod fortfarande tryggt kvar, nu inser jag att hon har accepterat cykeln.

På väg hem från jobb har vi ett jättemonster till hund som formligen anfaller staketet när vi går förbi, de har till och med ström på. Tindra vet precis att hunden finns på den vägen, men litar blint på att jag tar hand om situationen.

Brandlarm har gått ibyn två dagar i rad också en nyttig träning.

Men fortfarande undrar jag hur vi kan kräva så mycket på så kort tid. Ja det blir väl att omsätta tiden som en kontinutet om och om igen och eftergift och bekräftelse.

Ledarskap är inget man vinner det förtjänar man och ledarskapet i hästflocken är tydligen inte konstant...

Longering idag med fokus på att hålla traven i arbetstakt 3 minuter på var sida...

Jag viftar med armarna som en värsta flygplansflaggare...*ler*
Jag håller på att lära mig en ny dans föst ta in den teoretiskt sedan praktiskt så kanske till sist kan jag sätta ihop rörelserna och så kommer känslan, här är jag nu dansa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...