måndag 4 juli 2011

"BACKA I TRÄNINGEN" BOKSTAVLIGT TALAT.

Long time no see kära vänner. Men ibland får man vila från datorn till någon skrev att de saknade mig på sidan här lite kul ju.

Ett av det trevligare arrangemanggen på året, att få träffa likasinnade och prata häst men framförallt en nervös dag då jag skall visa min häst (Anna ska visa henne) och jag göra körprov. Brrrrrrrrrr...

 Men det har varit bra att ha detta som ett delmål och något att träna inför och skulle inte körningen gå så bra så har vi ju nästa år på oss men skam den som ger sig och Tindra pluggar för fullt.

Men det finns väl en & annan metoder att ta till om inte annat...





I helgen dagarna två har jag och Marianne med våra hästar varit på tömkörningskurs för LRKK (Lövestad rid & körklubb) ett mycket trevligt initiativ från klubben som var överraskande och mycket givande.

Dag ett ... med utgångspunkter från mig & Tinda 

  •  Kom ihåg att hästen skall stå kvar på den plats där man stannat om man ex står och pratar med någon på marken och om den går mot dig backa den tillbaka där den stod lätt att glömma ...

  • Tömkörning en stund för att känna av hur hon betedde sig på ny plats.
  • Träna stop och stå ca 20 sekunder.
  • Sätta på lösa skaklar då hon tycker de är lite läskiga men det gick bra efter 60 sekunder.

Dag två ... spänna för och backa in i vagnen, skönt att backa i träningen.

Nu kör vi ju flitigt redan med vagn men jag har problem med ledarskapet och att backa in henne själv men denna dagen ville hon inte visa att jag sagt att vi bråkar om detta. Så hon gick rakt in i skaklarna som hon inte gjort annat.


Jädrans häst

Här kommer lite bilder fotograf Jan Kilåker som jag taggat av Marianne på faceebok















Tömkörning hem, en härlig upplevelse genom byns gator tillsammans med Marianne & Ture.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...