söndag 9 oktober 2011

HELGENS JOBB - RENOVERA SULKYN

Min sulky har många år på skaklarna (nacken) och jag har haft mycket glädje av den som har tagit mig, medresenär och häst naturligtvis på många minnesvärda semestrar runt Skåne.

Förra veckan var vi ute på vår fredagstur och jag hann inte säga det förrän golvet på den gav vika.

Så nu var det dax att göra en Extreme Sulky Makeover.

Det var fram med vinkelslipen, kofot,skiftnyckel och polygripen.
Det var inte lätt att få av vagnsbultarna...
 

...som bara snurrade när jag skulle ta bort muttern.


 När vagnen var strippad var det bara att köra på med vinkelslipen för att ta bort rost lite här och där...


...sedan vart det för mörkt för att jobba suck och bara att sluta för dagen.


Jag valde Hammerit för till skillnad från traditionell målning kan du måla direkt på rost med Hammerite. Dess speciella 3 i 1 formula betyder att du inte behöver lägga på någon grundfärg innan målning. Den är snabbtorkande och applikationer som förr tog flera dagar med traditionella målningsmetoder kan nu färdigställas på några timmar. Hammerite Metallfärg är vattentålig efter 1 timme. Hammerite färgen innehåller en speciell formula med silikon som motstår fukt och ger ett långvarigt skydd.

Du får en vacker emaljliknande högblank yta med inbyggt rostskydd, en yta som står sig i många år!

Finns i följande färger:
  • Svart
  • Silver
  • Gråvit
  • Röd
  • Grön
  • Mörkgrön
  • Ljusblå
  • Mörkblå
Tanken var först att lägga tryckt virke som sits och golv men funderar på något slags ädelträ som lärk eller alm.

Måste även införskaffa en Lgf-skylt   och två runda reflexer .

Den som lever får se.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...