onsdag 16 november 2011

NU HAR JAG SADLAT OM - RIDLEKTION 1


Ridlektion idag för J, oj så jobbigt men roligt.


Vi kan kalla det för  :ning och det är tur att jag inte har en sportmodell


Började med att skritta och J beskrev att man kunde dela in hästen i 4 delar varav två på en sida, motor på bakre delen där mina ben var drivande och styrning på främre delen där axlar och ner till händerna var styrande.

Att driva/trycka med vaderna vilket jag gjorde begrep inte Tindra ett dugg av så här gällde smackning från min sida då jag gör det när vi kör. I ridning smackar vi inte sa J men började med att ge hjälper och sedan smacka om det inte fungerar, sedan kommer jag succesivta att försöka sluta smacka. Armbogarna in till kroppen och i skritt är det enda gången händerna följer med i rörelsen pust,
kommer ni ihåg hur det var att ta körkort?  Att första gången svänga med bilen...

...ta in kopplingen lägg i tvåan och vrid på ratten, mitt körkort gick fort att ta ca 1 1/2 månad men med häst vetti 17 hur lång tid det kommer att ta, idag kör jag utan att ens tänka på att jag gör det så vi får se hur många hundratals lektioner det kommer att ta,

skämt & sido naturligtvis förstår jag att det är ett livslång arbete vi har tillsammans och beroende på vad man har för mål. Vårat "arbete" SÄGER JAG NU är att kunna arbeta i
form, oj mina muskler suckar redan men inte jag längtar redan till nästa gång.

 Exteriören hinner alltid ifatt en häst och jag har ett avtal med Tindra som bara hon och jag vet.


Hittat för mig en alldeles ny ras som inte är så hög tror den är max 149 och en alldeles utomordentlig fin körhäst hmmm kanske ett nästa projekt i mina drömmar.

merenshästen den svarta hästen från Ariège, Franrike




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...