söndag 13 november 2011

SÖNDAGSTRÄNING MED UNDERBART VÄDER I SKÅNE

Så äntligen kom proven på cusching i väg på Memeliz idag hoppas på provsvar på tisdag.
Man kan se hennes bulor ovanför ögonen och hur tredje ögonlocket är svullet.
Min lilla flicka...

Det är svårt att träna med någon glädje men försöker komma igång med Tindra igen.

Igår blev det som sagt lite ridning och idag tömkörning i Ullis paddock en liten stund.
Tyckte hon svarade fint på tömtagen idag med att sänka huvudet och att ta för sig med bakdelen imellanåt, gav eftergift och beröm.
Hon lyssnar så fint på hjälper och rösten och jag är så otroligt nöjd med denna lilla dam.


 Sedan gick vi en tur ner till "skogen" tillsammans med Marianne och Loka denna underbara söndag.
Väl i skogen harvar hon över alla grenar och kvistar utan att pasera gå.
Känns som en naturlig övning för vår lilla skogshäst att lära sig lyfta och se var man går.

Tack för en skön söndag min lilla pålle.

Idétorka vid tömkörning?


Varför är då tömkörningen så bra?

Genom tömkörningen kan man jobba en häst på precis samma sätt som i ridningen men utan att hästen behöver bära upp en ryttare. Man kan även se hästen på ett helt annat sätt när man jobbar den från marken. I tömkörningen har man möjlighet att ser hur hästen jobbar med hela kroppen, jobbar den med ryggen korrekt? Går den bakom lod? Sätter den under sig bakbenen på rätt sätt? Tar den lika långa steg med alla benen vinkar den haserna lika mycket? Korsar den bra i sidoförflyttningar? Spårar den på volten. Ja som ni förstår finns det mycket man kan se som kan vara svårt att även för den mest rutinerade ryttaren att känna. Man kan upptäcka problem tidigt bara för att man kan se hur hästen rör sig i olika rörelser.
Något annat jag brukar jobba efter är inlärningen av nya moment. Kan hästen utföra dessa med mig på marken är det inga större problem att överföra detta till ridningen.
I tömkörningen får man även möjligheten att jobba upp och muskla hästen effektivare än vid ridning.

När jag åker ut och provar ut sadlar hos folk kollar jag alltid hur hästarna är musklade.

Många gånger har dom gått men en sadel som inte passar en längre period vilket resulterat i muskelatrofi alltså tillbaka bildandet av muskler. Vanligast runt manken, Provar man då ut en sadel till en sådan häst så får man antingen resultatet i att hästen inte bygger några mer muskler eftersom man passar ut en sadel för en rygg som inte är musklad.

Andra resultatet man får är att man passar ut en sadel och ser till att det finns möjlighet för hästen att bygga muskler under sadeln då får man en sadel som passar i ca 6 månader sen måste man byta. Detta kan bli en dyr historia, jag brukar därför rekommendera att tömköra hästen ett par månader. På detta sätt bygger hästen upp musklerna och man kan prova ut en sadel till en "färdig" rygg vilket gör att man kan ha sin sadel längre.

När jag tömkör en unghäst har jag alltid bettlöst detta för att inte kräva för mycket av hästen. Det är väldigt lätt när man tömkör att ta upp den lite väl mycket i formen eller ta ihop den lite för mycket vilket inte är bra på en unghäst. Jag brukar använda antingen ett sidepull eller en repgrimma. hästen lär sig snabbt att trycket över nosen betyder stopp och det går lika bra att svänga. Hästen jobbar då i en form den själv klara av och behärskar utan att jag av misstag kan kräva för mycket. Detta har man även igen sen i ridningen då men får en häst som är lätt och mjuk i munnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...