söndag 15 januari 2012

ENTIMMASRUNDAN

Samma fina väder som igår. På förmiddagen blev det shopping i Kristianstad, för min del blev det en balaklava "rånarluva" som jag kallar dem, då det kan bita i kinderna så in i norden då det är kallt och vinden tar i här i Skåne. I korgen hamnade även S-krorkar som jag tänkte hänga upp mina bett på.

Det blev entimmasrundan på eftermiddagen, red i aktiv skritt ca 20 minuter sedan promenerade både jag och Tindra side by side. Familjen Nilsson var med idag också och således de andra hästarna med som fick en fin tur.

Skritt -- det handlar om takt
http://www.youtube.com/watch?v=Rdd4RektXrU


När bakbenet går ner för landning ska frambenet just lämnat backen. Skenorna skall bilda ett V. Då är takten ren.
 
Om hästen tar korta steg blir givetvis avståndet mellan fram- och bakben större och V:et något öppnare i sin vinkel.
I skritten vill man att hästen ska bölja och tänja i hela kroppen. Skritten ska gå som en vågrörelse genom bålen. Gunga och svinga i höften hänga och tänja i armbåge och bogparti. Hästen ska sträcka ut benen i varje steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...