söndag 24 juli 2016

MILDA MAKTER 22-13-0037 OCH MILDE TINZO FÖLUNGEN

Ja då var Milda Makter såld och det känns bra efter alla omständigheter , det har varit folk från Tyskland och Finland men känner mig så nöjd att hon får stanna hos Annika och blivit Sörmlänning.

Det är så viktigt att inse att det finns många bra hästägare, vilket är svårt när man föder upp i lite skala och har en vän som varje dag gnäggar när man tar i handtaget till dörren och Milda gnäggar "hej" eller att jag kommer med bilen och hon känner igen två bilar.

Att sälja häst kommer inte vara min grej. Anledningen var att innan 2013 så skrevs det att Nordsvensken var utrotningshotad, så då tänkte jag dra mitt strå till stacken för aveln och ta ett föl.

Anna Kind och Milda Makter
Milda som föl

Anna Kind och en brådmogen 2-åring Milda Makter 40 p ser det ut som.



Min tanke bakom avelsarbetet var att hitta en rättställd hingst och lotten hamnade tveklöst hos Bonzo 2011 då Tindra 23611 var lite intåad, då jag tänkte att benen är en av hästens viktigaste kroppsdelar.
Samt att hingsten var godmodig och trevlig som individ.
Ägare till Bonzo 2011 är Peter Ström.

Det blev en repris på Bonzo 2011 så 2015 gjorde jag om samma kombination och fick en fin hingst-unge. Milde Tinzo 39p som föl.





Jag har fått ett fint kvitto på att dessa två betäckningar gick bra. Och jag har haft tur.
Milda Makter fick 39p som föl
40 p som 1-åring samt 2 och 3 åring och nu avelsdiplom.

Jag känner väl mest att jag visar för att göra rasen och hästen rättvis och samt det är bra träning för oss, både hästar och människor.


I år var denna människan jag som skulle springa med fölis och insåg snabbt att min kondis inte räckte till. Vanligtvis har det varit Anna Kind som visat mina hästar genom åren och gjort det med bravur, men hon hade andra saker för sig i år, så fick jag syn på Sara Käck och kastade snabbt över tyglarna och Sara visade Milda Makter jättebra.


Här kommer lite bilder.

Bronson 1944 Far till Bonzo 2011




Petra 22979 mor till Bonzo 2011, elitpremierad och Petra är det högst bedömda nordsvenska stoet med 47 poäng av 50 möjliga.
Rapid 1879 far till Tindra



Rapids mor Evelin


Jag är så glad över min Tindra Tack Anna kind.
Att just jag fick bli ägare / vän.


Mor till Tindra, Docka 23342 ägare Anna Kind

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna en rad...